- پایگاه خبری تحلیلی رودسریها - http://rudsariha.ir -

قله سماموس ظرفیتی بزرگ برای گردشگری ورزشی است

به گزارش رودسریها [۱] ، مسعود حلاج پور عصر (پنجشنبه) در مراسم رونمایی از لوح ثبت ملی سماموس در فرمانداری شهرستان رودسر با اشاره به سال گذشته این کوه به ثبت ملی رسید، اظهار کرد: ثبت ملی یک اثر سبب می‌شود که توجه‌ها به آن جلب و حفاظت‌ها با دقت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با ایجاد زیرساخت‌های مناسب مسیر جدید گردشگر ورزشی برای کوه سماموس ایجاد شود، افزود: این کوه با ارتفاع سه هزار و ۷۰۳ متر به عنوان بلندترین قله گیلان، یکی از جلوه‌های زیبای شهرستان رودسر بوده و مقصد بسیاری از کوهنوردان است.

حلاج پور با اشاره به اینکه گیلان دارای تاریخ غنی در حوزه فرهنگی و صنایع دستی است، گفت: گیلان دارای بیش از ۱۱۰۰ اثر ثبتی و ۲۰ هزار هنرمند در عرصه صنایع دستی است و دو اثر ثبت جهانی نیز دارد.

وی چادر شب بافی و حصیر بافی را دو اثر ثبت جهانی شده استان گیلان عنوان و تصریح کرد: قطعاً با برنامه ریزی مناسب می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در راستای رونق اقتصادی و همچنین جذب گردشگر استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به برگزاری ۱۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی در این استان، گفت: از این تعداد ۲۱ برنامه در دو شهرستان رودسر و املش اجرایی شده است.

لزوم احیای بافت‌های تاریخی

فرماندار رودسر نیز در این مراسم با بیان اینکه چادرشب بافی اعتبار شهرستان رودسر و استان گیلان و ایران است، اظهار کرد: باید زمینه‌های لازم برای بهره برداری از این ظرفیت استفاده شود.

حسین اسماعیل پور به قلعه بندبن قاسم آباد نیز اشاره و با تأکید بر اینکه باید طرح مطالعات در این زمینه انجام شود، گفت: داشتن طرح مطالعاتی سبب اختصاص ردیف بودجه‌ای برای احیای این محدوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های بومی این منطقه هستیم، ادامه داد: احیای بافت تاریخی باید در دستور کار قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email [۲]